***
Вересень 2009 року. Уся Німеччина, ніби один організм, обурена новинами з Афганістану. За наказом полковника Бундесверу Ґеорґа Кляйна, американські винищувачі F15E завдали удару по двох автоцистернах, що призвело до масової загибелі місцевого населення. Подія відбулася в провінції Кундуз, де збройні сили ФРН виконували місію контролю за територією та протидії талібам.
3 вересня 2009 року дві автоцистерни — одна з бензином, інша з дизельним паливом, — що доставляли пальне для підрозділів Бундесверу, опинилися в пастці. В однієї з вантажівок пробило колесо, і незабаром на місце події прибув загін талібів. Один із водіїв був убитий на місці, інший — взятий у полон. Обидва були місцевими підрядниками. Цистерни перейшли під контроль бойовиків, а з ними — й кілька тонн пального — стратегічного ресурсу, що в умовах війни є цінною валютою. Разом із пальним таліби отримали й залишену техніку. За даними аеророзвідки, що здійснювалась дронами, навколо вантажівок швидко зібрались люди, які почали зливати пальне з цистерн, аби забрати собі.
Після кількох годин переговорів та консультацій з різними інстанціями, полковник Ґеорґ Кляйн ухвалив рішення: він звернувся до американських військових із проханням завдати авіаудару по захоплених автоцистернах.
“Ось вона, дистильована суть американського насильства”, — думали німці і клеїли на двері лівацьких барів наліпки з карикатурами на Джорджа Буша-молодшого…
В ніч з 3 на 4 вересня американські винищувачі скинули в провінції Кундуз дві бомби GBU-38, що призвело до загибелі щонайменше 56 людей. Як стало відомо пізніше, більшість вбитих афганців виявилися місцевими, яких складно було віднести до активних бійців Талібану. За декілька тижнів інформація про обставини удару потрапила до німецьких медіа. Новина про те, що офіцер Бундесверу наказав здійснити авіаційний удар по цивільних лише заради того, щоб певна кількість палива не потрапила до рук Талібів, не могла вкластися в голові. Уява німців малювала картини американських бомбардувань Вʼєтнаму напалмом та змінені жахом обличчя дітей, які рятувалися від пожеж. 27 листопада 2009 року міністр оборони Німеччини Франц Йозеф Юнґ виступив із заявою, взявши на себе політичну відповідальність за удар та оголосивши про відставку.
Міністерство оборони ФРН не змогло швидко оговтатися від цих подій та запропонувати країні зважену, ефективну й сміливу стратегію поведінки. Міністерське крісло традиційно перебувало під контролем консервативних партій — Християнсько-демократичного союзу (Christlich Demokratische Union або ж CDU) та Християнсько-соціального союзу (Christlich-Soziale Union або ж CSU).
Після відставки Франца Йозефа Юнґа посаду міністра оборони обійняв Карл-Теодор цу Ґутенберґ — харизматичний, але недовговічний політик, який досить швидко втратив повноваження через скандал із плагіатом в дисертації. Його наступник, Томас де Мезьєр, очолював міністерство майже 2 роки, проте не зумів зрушити з місця стару інерційну політику. Він продовжував обережну лінію попередників і не втомлювався нагадувати суспільству, що, на його думку, стратегія США щодо використання дронів для цілеспрямованих вбивств є “стратегічною помилкою”.
Лише в грудні 2013 року ситуація нарешті зрушила з мертвої точки. Тоді на заміну де Мезьєру прийшла Урсула фон дер Ляєн — перша жінка на цій посаді, яка одразу задала нову тональність оборонній політиці Німеччини. Вона ініціювала масштабний аудит стану Бундесверу, розпочала реформу матеріального забезпечення, посилила співпрацю в межах НАТО, а головне — зробила перші кроки до концептуального переосмислення ролі Німеччини в глобальній безпековій архітектурі.
Але тоді, у 2009 році, коли німецьке суспільство намагалося оговтатися від авіаудару в Афганістані, про це неможливо було й подумати.
У той час німці будували своє уявлення про те, як здійснюються удари дронами, на основі відео, що зливалися в мережу. Вже декілька років як Джуліан Ассанж (той самий, який дещо пізніше відкриє світові свою любов до Росії, Владіміра Путіна та багатьох інших диктаторів), заснував Wikileaks — проєкт, що займався збиранням витоків таємної інформації та її подальшою публікацією на своєму сайті. Серед іншого, там можна було знайти відео авіаударів американських військ по Іраку та Афганістану.
Втім, хоч Wikileaks і набув шаленої популярності в Німеччині та, безумовно, повпливав на настрої громадян, німцям не обовʼязково було дивитися відео, щоб пішли сироти шкірою: для цього було достатньо самої ідеї дистанційного вбивства — смерті, що контролюється пультом.
…Важко було знайти кращу підставу для критики німецького фонду, ніж можливе фінансування ним українських дронів за рахунок німецьких міністерств…
Одна лише думка про те, що можна сидіти в безпеці — десь на військовій базі в Техасі, на іншому боці океану — й керувати дронами-женцями (“Reaper”) через супутник, здавалася німцям чимось моторошним і нелюдським. Вони уявляли пілота, який сидить у кондиціонованій тиші, тримаючи в руках пульт управління, мов джойстик від “PlayStation”, й дивиться на екран, де люди постають лише розмитими силуетами з пікселів. Неможливо добре розгледіти обличчя, а тим паче — емоцій, що виступають на ньому, в ту мить, коли людина помічає небезпеку, яка вже нависла над нею. Рішення ухвалюється миттєво: пілот натискає кнопку — і дрон випускає ракету, що несе смерть через тисячі кілометрів до місця, яке він, можливо, навіть ніколи не бачив.
Вибух — яскрава біла пляма на чорно-білому моніторі ніби стирає фігуру з екрана гумкою. Немає крові, немає бруду та навіть уламки, що розлітаються в усі боки від місця зіткнення, не здатні дістати пілота. У цей момент він стає майже всемогутнім, адже спроможний забрати життя, не ризикуючи нічим.
“Ось вона, дистильована суть американського насильства”, — думали німці і клеїли на двері лівацьких барів наліпки з карикатурами на Джорджа Буша-молодшого.
Не дивно, що роками німецький уряд, хоч і змінював обличчя, вперто залишався категоричним у своїй позиції щодо використання дронів. У 2012 році наукова служба Бундестаґу — апарат юридичного консультування парламенту — аналізував проблеми використання дронів, використовуючи для дослідження приклади подій, що відбувалися в Афганістані та Ємені:
“Згідно з багатьма дослідженнями, чутливість та емпатія зменшуються зі зростанням відстані до жертви, тому моральні запобіжники вбивству зникають”,1 — говорилося у висновку.
Коаліційний договір 2013 року між CDU, CSU та Соціал-демократичною партією Німеччини (Sozialdemokratische Partei Deutschlands або ж SPD) прямо вимагав міжнародної заборони озброєних дронів. У ньому розглядалося лише єдине призначення дронів — як розвідувальні крила, і навіть це вимагало правової оцінки:
“Ми категорично відкидаємо позасудові, такі, що порушують міжнародне право, вбивства із застосуванням озброєних дронів. Німеччина виступатиме за включення озброєних безпілотних літальних апаратів до міжнародних режимів роззброєння та контролю над озброєннями і домагатиметься міжнародно-правової заборони повністю автоматизованих систем озброєння, які позбавляють людину права ухвалювати рішення щодо застосування зброї.
Перш ніж ухвалити рішення про закупівлю якісно нових систем озброєння, ми ретельно розглянемо всі пов’язані з цим міжнародно- та конституційно-правові, безпекові й етичні аспекти. Це стосується насамперед нових поколінь безпілотних літальних апаратів, які, крім розвідки, володіють розширеними бойовими можливостями”.2
Попри зміни, що зусиллями тодішньої містерки оборони Урсули фон дер Ляєн поступово виводили Бундесвер з оборонного утримання до проактивного партнерства, наступний коаліційний договір 2018 року теж відкидав перспективу використання дронів як носіїв зброї, залишаючи простір лише для проєкту крилатого “Євродрону” (ніколи не вийшов в серію) та тимчасового крилатого розвідувального дрону HERON TP (вперше був поставлений Бундесверу лише в 2024 році та все ще без озброєння):
“Ми й надалі розвиватимемо проєкт “Євродрон” у межах Європейського оборонного союзу. Як тимчасове рішення буде взято безпілотник HERON TP. Питання про придбання озброєння розглядатиметься Бундестаґом окремо — після всебічної оцінки міжнародно-правових, конституційно-правових та етичних аспектів.
…Перш ніж у майбутньому закуповувати готові до озброєння дрони, необхідно напрацювати концептуальні засади їхнього застосування. Ми категорично відкидаємо будь-які вбивства, що порушують міжнародне право, зокрема за допомогою дронів”.3
І лише за два місяці до того, як російські ракети полетіли вбік мирних українських міст, знищуючи житлові будинки та цивільну інфраструктуру, німецька коаліція нарешті визнала можливість використання Бундесвером озброєних дронів:
“Озброєні дрони можуть сприяти захисту військовослужбовиць і військовослужбовців під час закордонних місій.
Тому в цій каденції ми забезпечимо можливість озброєння дронами Бундесверу — за умови дотримання чітко визначених і прозорих вимог, а також з урахуванням етичних і безпекових аспектів.
Під час їхнього застосування діють норми міжнародного права — ми відкидаємо позасудові вбивства, у тому числі за допомогою дронів”.4
Проте, навіть тоді не малося на увазі використання FPV-дронів. Тих самих FPV-дронів, що зараз вирішують долю російсько-української війни, на котрі припадає до двох третин знищеної техніки ворога,5 що рятують життя тисячам українських військових. Тоді мова йшла лише про традиційні озброєні ракетами крилаті дрони, та в головах політиків та політикінь використання цих дронів передбачалося виключно в межах закордонних місій. Уявити собі, що німецька армія потребуватиме тисячі та тисячі дронів для захисту власної території, було неможливо. Це не має дивувати, адже коаліційний договір 2021 року, що був дійсним аж до квітня 2025 року, серед іншого містив обіцянки про розбудову співпраці з Росією:
“Ми прагнемо активізувати співпрацю з Росією у сферах, орієнтованих на майбутнє (наприклад, воднева енергетика, охорона здоров’я), а також у подоланні глобальних викликів (зокрема, кліматичних і екологічних). …Ми прагнемо створити можливість безвізових поїздок з Росії до Німеччини для окремих важливих цільових груп, зокрема для молоді віком до 25 років”.6
Звичайно ж, коли в 2016 році я почав обіймати посаду директора представництва Фонду імені Гайнріха Бьолля в Україні, важко було знайти кращу підставу для критики німецького фонду, ніж можливе фінансування ним українських дронів за рахунок німецьких міністерств. Ніщо, жоден натяк на будь-який активний захист України не сприймався в Німеччині як щось легітимне.
Чи можна було змінити це ставлення? Здавалося, що ні. Але що, якщо спробувати?