Знаєш, я ніколи не думав, шо мене так зачепить якийсь шрам. Отаке малесеньке, дурне місце на її нозі. Воно ж не кричить, не просить, шоб на нього дивилися. Просто собі є. Як камінь на дорозі. Але я його бачу — і все, пиздець, не можу відірвати очі. Шрам той — як карта. Як дорога, шо веде кудись, де я ще не був. А може й був, але забув.
Вона казала, шо то від бомби. Ну, не прямо від бомби, а від того, шо після. Каже: “Романе, то дурниця, шматок скла мене зачепив, коли я бігла”. Бігла, уявляєш? Отак просто — бігла. А я сиджу тут і думаю: “Куди ти бігла, Марто? Від кого? І шо то за скло було? Яке воно на дотик? Гостре чи тупе? Воно ж могло глибше зайти, могло кров зупинити, могло…”.
Могло тебе в мене забрати.
Я побачив її перший раз у селі, коли нас кинули туди на ротацію. Вона стояла біля криниці, воду набирала. Сукня на ній — синя, як небо перед дощем, а на ногах — босоніжки старі, стоптані. І той шрам. Я його не одразу примітив, бо сонце сліпило, але потім… Потім він мене ніби покликав. Отак: “Романе, глянь сюди”. І я глянув. І вже не можу не глядіти.
Вона сміялася, коли я спитав про нього. Каже: “Ти шо, солдатику, тобі шрамів на фронті мало? Чого тобі мій?”. А я не знаю, Марто. Не знаю, чого. Мої шрами — то інше. То залізо, то бруд, то піт із кров’ю впереміш. А твій — він… Живий. Він говорить. Я чую, як він шепоче мені щоночі, коли я закриваю очі: “Романе, я тут. Романе, я її часть”.
Ми довго говорили з нею тоді, біля криниці. Вона розказувала, як усе було. Як сирена завила, як земля здригнулася, як шибки посипалися. Каже: “Я не чула нічого, крім того, як серце б’ється. А потім — тиша. І біль у нозі”. А я слухав і думав: “А де я був, коли то сталося? Чого я не був там, шоб тебе закрити собою? Чого я не бачив того скла, шоб його розтрощити, поки воно до тебе не дійшло?”.
Гуртуйся в орбіті The Arc і отримуй сповіщення про нові оповіді!
Я ж воюю, Марто! Я ж там, де смерть ходить, де кулі свистять, де хлопці падають, а я йду дальше. Я мав би звикнути до шрамів, до ран, до того, як тіло рветься на куски. Але твій шрам — не дає мені спокою. Він не такий, як мої. Він не від кулі, не від ножа. Він від того, шо я не встиг. Від того, шо я не був поруч.
Вона мені вчора казала: “Романе, ти хворий на голову. Чого ти до того шраму причепився? То просто шкіра”. Просто шкіра… А я дивлюся на нього і бачу все. Бомбу. Дим. Її босі ноги на холодній землі. Її крик, якого я не чув. І себе — дурного, безсилого, шо сидить за сто кілометрів і чистить автомат, поки вона біжить.
Я вчора його торкнувся. Ну, шраму того. Вона спала, а я не витримав. Простягнув руку і провів пальцем. Шкіра там шорстка, ніби пісок. А під ним — тепло. Її тепло. І я подумав: “А шо, якби те скло глибше зайшло? Шо, якби я її не зустрів? Шо, якби той шрам був не на нозі, а десь, де я не зміг би його знайти?”.
Вона прокинулася тоді. Подивилася на мене, як на дурня, і каже: “Романе, ти шо, не спиш? Чого ти мене лапаєш?”. А я не знав, шо відповісти. Сказав: “Марто, той шрам — то ти”. Вона засміялася. А я не сміявся. Бо то правда. Той шрам — то вона. То її війна. То її біг. То її життя, якого я не бачив, але хочу знати.
Я не розказав їй, шо мені сниться той день. Шо я бачу, як вона біжить, а я стою, як вкопаний, і не можу рушити. Шо я чую вибух, а потім — тишу, а потім — її голос, але не розумію слів. Я не розказав, бо як то сказати? Як пояснити, шо той шрам на її нозі став моїм? Шо я його ношу в собі, як кулю, шо застрягла і не виходить?
Як забути, коли твій шрам — то мій будильник? Він будить мене щоночі. Я закриваю очі, а він тут. Горить. І я чую, як ти біжиш. І я біжу за тобою, але не встигаю…
Вона казала, шо я дурний. Шо то просто шрам. А я думаю: “Ні, Марто. То не просто шрам. То мій страх. Мій сором. Моя невимовна любов до тебе. Бо як я скажу, шо люблю тебе, коли ти біжиш від бомб, а я не можу тебе догнати? Як я скажу, коли твій шрам кричить мені про те, шо я не встиг?”.
Я вчора сидів і дивився на нього, коли вона спала. І думав: “А може, то не шрам мене тримає? Може, то я сам себе тримаю? Може, то я хочу, шоб він мені щось сказав? Шо я можу її врятувати. Шо я ще не запізно. Шо той шрам — то не кінець, а початок”.
Але він мовчить. І я мовчу. А вона спить. І війна йде дальше. А я сиджу тут, із її шрамом у своїй голові, і не знаю, шо з ним робити.
Отаке воно, значить, маленьке, а гостре, як чорт. Я знайшов його учора, коли ми з Мартою ходили до криниці. Лежало собі в траві, ніби чекало мене. Я підняв, а вона каже: “Романе, викинь ту дурницю, нашо тобі?”. А я не викинув. Бо воно ж не дурниця. Воно — той самий шматок. Я знаю. Чую. Воно до її шраму пасує, як ключ до замка.
Я не сказав їй, шо думаю про нього. Шо воно мені сниться. Як я тримаю його в руках, а воно ріже мені долоні, але я не пускаю. Бо як пущу — то все, Марта зникає. І шрам її зникає. І я знов один, із автоматом і брудом під нігтями. Вона б сміялася, якби я то розказав. Каже ж: “Ти, Романе, дурний, шо з тобою?”. А я не дурний. Я просто… Не можу відпустити.
Я записую усе, шо вона розказує мені про той день: як сирена кричала, як вона бігла, як скло у ногу врізалося. Пишу, шоб не забути. Бо як забуду — то ніби того не було. А воно було. Я не бачив, але воно було. І той шрам — доказ. Він мені кричить: “Романе, то правда, вона бігла, а ти не встиг”.
Вчора я спитав її: “Марто, а шо ти думала, коли бігла?”. Вона подивилася на мене, як на малого, і каже: “Нічо я не думала. Просто бігла. Шоб жить”. Шоб жить… Я слухаю і думаю: “А я шо роблю?”. Я ж тоже біжу. Тільки не від бомб, а за ними. За смертю. За хлопцями, шо падають.
Вона бігла, шоб жить. А я біжу, шоб… Шоб шо? Шоб її шрам не забути?

Я його вчора приміряв. Ну, до її шраму. Вона спала, а я присів біля неї і приложив. Не ріже, не болить, просто лежить, як вдома. І я подумав: “А шо, як то не скло її різало? Шо, як то я сам його туди встромив? Не руками, а думками. Бо я ж не був там. Не закрив її. Не зупинив той вибух. То, може, то мій шрам? Моя вина?”.
Вона прокинулася тоді. Побачила, шо я знов біля її ноги, і каже: “Романе, ти шо, з глузду з’їхав? Чого ти до того шраму липнеш, як муха до меду?”. А я не знаю, Марто. Не знаю, чого. Може, я хочу його забрати. Вирвати з тебе і собі забрати. Шоб не ти носила його, а я носив. Бо я ж солдат. Я мушу носить рани. А ти — ні. Ти мусиш жить без них.
“Сирена кричала так, шо вуха закладало. Я вискочила з хати, а воно вже падало. Десь близько. Земля затряслася, я впала, а потім встала і побігла. Не знаю куди. Просто бігла. А потім — біль. Нога тепла стала, я глянула — кров. І скло стирчить”. Я то перечитую і бачу: її босі ноги, її крик. І себе — далеко, з автоматом, шо не стріляє в той момент, коли треба.
Вона мені казала: “Романе, забудь. То минуле”. А як забути, Марто? Як забути, коли твій шрам — то мій будильник? Він будить мене щоночі. Я закриваю очі, а він тут. Горить. І я чую, як ти біжиш. І я біжу за тобою, але не встигаю. Ніколи не встигаю.
Я вчора чуть не розрізав собі руку. Отак, просто, шоб знати, як то було в тебе. Але не став. Бо шо я докажу? Шо я сильний? Шо я можу кров пустити, як ти? Ні, Марто. Я не можу. Бо твій шрам — то не просто кров. То твій біг. Твоя сила. А я… Я тільки дивлюся на нього і тону.
Вона мені вчора сказала: “Романе, ти хворий. Ти той шрам любиш більше, ніж мене”. А я засміявся. Бо то правда. Я його люблю. Бо він — то ти. Але не вся ти. Тільки та часть, шо я не можу догнати. Та, шо бігла без мене. І я сиджу тут, із тим склом у руках, і думаю: “А шо, як я його викину? Шо, як я перестану на нього дивитися?”. Чи перестану тоді я тебе бачить?
Воно блищить, як її очі, коли вона сміється. Та воно холодне. А її шрам — теплий. І я не знаю, шо з ним робити. Тримати? Викинуть? Чи просто сидіти і слухати, як воно шепоче мені про той день, коли я не встиг?
Я їй не скажу. Ніколи не скажу, шо той шрам — мій квиток до неї. Шо через нього я її бачу. Шо через нього я знаю, шо вона жива. Бо якби не той шрам, я б не повірив, шо вона вибігла. Шо вона сильніша за мене. Шо вона бігла, коли я стояв.
Але я боюся, Марто. Боюся, шо той шрам мене з’їсть. Шо я буду дивитися на нього, а тебе не побачу. Шо я буду тримати те скло, а тебе відпущу. І шо тоді? Шо я буду робити без твого шраму? Без тебе?
Ось я стою, тримаю її ногу в руках, а вона спить, як мала дитина, сопе собі тихенько, ніби ніякої війни нема, ніби ніякого шраму нема. А я дивлюся на нього, на той її шрам, і пальці самі тягнуться, наче магніт якийсь, що мені кличе: “Романе, давай, торкнись, погладь, вилижи, шо ти там хочеш”. Я його торкаюсь, а він шорсткий, як наждачка, але теплий, як її шкіра, і я чую, як кров у мені гуде, мов двигуни літаків над головою.
Вона казала вчора: “Романе, ти шо, здурів? Чого ти до тої ноги липнеш, як пес до кістки?”. А я сміюся, бо шо я їй скажу? Шо я хочу той шрам собі забрати? Шо я хочу його розрізати знов, шоб кров пішла, шоб я її скуштував, шоб я знав, як то було, коли вона бігла? Вона здала б мене в дурку, якби я то ляпнув. Але я думаю про то. Думаю, як би взять те скло, шо я знайшов, і провести по ньому, по тому шраму, шоб він ожив, шоб він закричав, шоб він розказав мені усе, шо я пропустив.
 
											 
					 
							



 
							
