На основі реальних подій
— О, ЦЕ ДО нас, навєрно!
Почувши металевий брязкіт ключів, що прокотився ехом із першого поверху, дві жінки старшого віку почали підводитися зі сходів, де досі сиділи й розводили теревені. Про що саме йшлося — я не встигла вловити, але це завжди розмови про щось своє, буденне. Городи, що чекали їх на дачах. Нелюбих невісток, які споганили життя їхнім дорогим синочкам. Нікчемну пенсію, що змусила на старості років шукати заробітків, абощо.
Вони вставали поволі, одна — притримуючись за двохсотлітню стіну музею, інша — спираючись шорсткими натрудженими руками на швабру.
За мить із напівтемряви старого вестибюлю до них винирнула я. На годиннику — за 6 хвилин 8:00, на фітнес-браслеті — всього лише дві тисячі шістсот сорок сім кроків. Хутенько скинувши пальто на стійку гардероба й залишивши поряд куплений по дорозі флет вайт, я жваво долала сходинку за сходинкою, поспішаючи відкрити експозицію для вранішнього прибирання.
Дві тисячі шістсот сорок вісім… сорок дев’ять… п’ятдесят… Мої кроки були майже нечутні. Вони тонули в кошлатому темно-зеленому килимі, що вів мене на другий поверх музею.
— Так це ти сьогодні чергова? А я думала, шо Марина з фондів, та вже й розслабилася… — прибиральниця Ніна розпізнала мене завдяки світлу, що ледь-ледь пробивалося крізь різньокольорові вітражі зі стіни навпроти й підсвічувало мій шлях нагору.
— Так, Ніно, це я. Доброго ранку! Доброго ранку, Світлано! — на останніх сходинках я трохи не навпомацки пробиралася до дверей музейних залів, намагаючись маневрувати поміж робочого причандалля прибиральниць. Збоку це, напевно, нагадувало проходження естафети з перепонами.
Клац, клац, клац — і ось я, майже як Прометей, принесла людям вогонь світло. Світло, яке вони могли б увімкнути самостійно, але чомусь сиділи в потемках і чекали, поки це зробить хтось за них…
Раптом би в музей прокрався грабіжник — полюючи, припустімо, за якимось старовинним і суперцінним експонатом — тут, за всіма канонами фільмів, на нього чекала б перша лінія справжньої оборони. Цей нещасний обов’язково спіткнувся б об віник; падаючи, розвернув би воду й, кумедно плазуючи сходами, намагався б зловити порожні відра, що — б’ючись одне об одне — з глухим гуркотом колитися б донизу; а на додачу до всього цього — ще наступив би на швабру і другим кінцем її руків’я дістав би величезний синець під оком…
Я усміхнулася власній фантазії, але далі вона не пішла, адже Ніна знову заговорила.
— Ця дєвочька всігда воврємя приходить, хоть і живе дальше всіх, — ховаючи волосся під хусткою, констатувала вона до своєї колежанки Свєти, яка мовчки схилилася над відром. — Тільки от забула, де… Откуда ти добираєшся, дєточька?
— З Броварів, — озвалася я, нишпорячи руками по гладенькій стіні в пошуках електричного щитка. Довелося присвітити мобільним, щоби знайти потрібні перемикачі. Клац, клац, клац — і ось я, майже як Прометей, принесла людям вогонь світло. Світло, яке вони могли б увімкнути самостійно, але чомусь сиділи в потемках і чекали, поки це зробить хтось за них.
— Ага, я ж помню, шо ти не з Києва. Ті, шо з Києва, приїжджають обичьно в свинячі голоси. А ти тоді як хочєш, так і вспівай, щоб віздє помить до одкритія… — продовжувала говірлива прибиральниця.
Тепер уже обидві жінки хлюпали ганчірками у воді.
— А сьогодні ж ще й день важкий буде… Це ж безплатний вход сьогодні, правильно? — включилася в смол ток Свєта, й не дочекавшись відповіді, полегшено зронила: — Слава Богу, шо остаюся не я…
Один раз на місяць кожен музей Києва влаштовує своєрідний день відкритих дверей, коли всі вхідні квитки — безкоштовні. У такий день відвідувачів у сім, вісім, навіть десять разів більше, аніж у будь-який інший. Тому ця хвала небесному спасителю чується на кожному кроці.
“Слава Богу, я не чергова прибиральниця”.
“Слава Богу, не моя зміна на поліцейському посту”.
“Слава Богу, я помінявся робочими днями з іншим пожежником”.
“Алілуя, що в мене захрипло горло й не доведеться впрягатися в цей безкінечний конвеєр екскурсій”.
Трохи більше, ніж за пів року роботи, я відкрила для себе, що опинилася в колективі, де більшість співробітників — перші в черзі, щоб отримати премію, але останні — щоби виконувати свою роботу.
Особливо це відчувалося, коли намагалися знайти чергового наукового на день безкоштовного входу. Пошуки волонтера нагадували гру в гарячі стільці, яку дуже любили в моєму дитячому садку. Це коли діти бігають навколо стільців під музику й тільки-но вона зупиняється, потрібно не проґавити й швиденько зайняти найближчий стілець, бо на всіх їх не вистачає.
Тільки от на відміну від моїх друзів по садочку, де кожен вистрибував зі штанів, аби перемогти, ніхто з моїх колег із музею — а в штаті близько пів сотні наукових співробітників — не хотів сісти в крісло чергового. І тільки я як біла ворона завжди каркала погоджувалася: “Окей, почергую”.
“Йобнута”, — шепталися про мене за спиною.
Власне, саме чергуванням я й займалася тут і зараз, поруч із Ніною та Свєтою.
Обидві прибиральниці вже одягли мокрі ганчірки на швабри й чекали, поки я — дєвочька, імені якої вони все ще не спромоглися запам’ятати — підбирала ключ до перших дверей. Знайшовши потрібний, всунула його в замкову щілину й на мить затамувала подих…
Відчинити ці двері без проблем — насправді велика удача. Практично, як виграти в лотерею. Кожен у музеї знає про несправний замок — і кожен передає це таємне знання наступному, хто чергує по графіку, зі сподіванням, що його врешті відремонтують.
Але дзуськи!
Гуртуйся в орбіті The Arc і отримуй сповіщення про нові оповіді!
Минають дні, тижні, місяць чи півтора — і той самий черговий знову стовбичить перед тими самими дверима з тим самим несправним замком. І знову сподівається на везіння. А без нього — ніяк. Адже з цього залу відкривається вся експозиція, що побудована по колу. Не відчиниш ці двері — не зможеш відчинити й наступні п’ятнадцять, що приховані за ними. Що довше з цим копирсаєшся, то менше часу для прибирання, яке потрібно встигнути до перших відвідувачів. Словом, це — чєпе, за яке по голівці не погладять.
“А може, з несправним замком — це так спеціально задумано? Така собі антикрадіжна система, що працює в комплексі з відрами і швабрами?” — думала я про себе.
— Вчьора Каріночька просила охранніка, шоби поміг із цими дверима. Але сьогодні на зміні Вадім. З ним далеко не заїдеш, — завела мову Ніна.
Переминаючись із ноги на ногу, прибиральниці розмовляли між собою так, наче мене тут і не було.
— Даааа, цей лишній раз п’яту точьку од стула не одірве, — згодилася з нею товаришка, зазираючи до мене через плече.
— Якшо шо, можна ще пожарніка позвать…
— Та не каркай, мо, всьо й так обійдеться… Мо, в неї рука легка…
Не втручаючись у словесний пінґ-понґ у мене за спиною, я — клац-клац! — двічі прокрутила ключа, натисла на ручку й переможно штовхнула двері вперед: “Хух!”— видихнула з полегшенням і переступила поріг.
Є якась невловима магія в тому, аби бродити залами музею зранку, до того, як туди увірветься натовп відвідувачів. Прочиняєш двері. Вмикаєш світло. Розкриваєш фіранки на вікнах. Перевіряєш, чи всі експонати на своєму місці, затримуєшся на мить біля свого улюбленого — портрета вродливої незнайомки в темно-синій сукні з золотисто-прозорим шаликом на плечах, кажеш їй: “Доброго ранку, люба” — й переходиш до наступного залу. Під ногами рипить старий паркет і кожен крок відлунює ехом. У ці хвилини ти сам-на-сам із історією. Пробуджуєш її від сну. Поступово, тихо й спокійно, як колись мама будила тебе зранку спочатку в садок, а потім і в школу.
— Антоніііна!
Я вже збігала сходами донизу, коли почула грізний голос охоронця, який гукав мене з першого поверху. Таким само тоном колись кликав тато, помітивши в моєму щоденнику “незадовільно” від класного керівника за поведінку в школі.
— Вадиме, відчиніть, будь ласка, ворота. Це таки до нас приїхали…
— По-твоєму, я схожий на дворєцкого? — не відриваючи погляд від танчиків, які саме йшли на когось в атаку, запитав охоронець…
“Ну, чому? Чому з чотирьох поліцейських, які позмінно охороняють музей, мені пощастило чергувати саме з цим? Гірше й бути не може”, — крутилося в голові, коли вигулькнула перед ним у голлі.
— Я тут!
— Біля воріт вантажна машина, привезла шось на завтрашній захід… — спілкуватися з Вадимом — це як грати в російську рулетку: ніколи не знаєш, коли револьвер біля твоєї скроні вистрілить. — Мене ніхто не попереджав вобщє-то… — наді мною навис двометровий чолов’яга у бронежилеті поверх поліцейської форми, з табельною зброєю на поясі та претензією в голосі. — Пускать? — додав він після невеликої паузи, коли я вже підготувалася відхопити кулю в голову.
— Мене теж. Не знаю, — прозвучав звідкілясь знизу чийсь розгублений голос.“МІЙ?”. Під його пильним поглядом я, здавалося, змаліла до розмірів Дюймовочки й, задерши голову, знічено дивилася на Еверест, яким видавався мені охоронець.
Пригадавши, що на столі чергового має бути музейна програма на весь тиждень, я знову виросла до свого 1 метра 68 сантиметрів.“Ага! Журнал відкриття й закриття експозиції, журнал обліку екскурсій, журнал обліку робочого часу, журнал передачі чергування… О! Ну нарешті!” — найнеобхідніше завжди заникане під стосом всякого непотребу.
Накинувши на плечі пальто й на ходу гортаючи перелік заходів, я рушила до водія вантажівки, який курив біля в’їзду на музейну парковку:
— Доброго ранку! Ви від дитячого архітектурного фестивалю? — гукнула ще за пару метрів.
— Здрастє! — чоловік дочекався, поки я підійду ближче, й видихнув сигаретний дим прямо мені в обличчя. — Навєрно. Я точьно не знаю… Но єслі у вас так записано, то так. Мені дали адрєс, сказали приїхать зранку і вигрузить, больше ніяких цеу не поступало… — незворушно продовжував він, поки я викашлювала з себе легені. — То ви пустите на тєріторію чи як? — кинувши недопалок додолу, пожовклими від нікотину пальцями він потягнувся до дверей авто.
— Покуріть ще, уточню, — відрізала я, розвернулася й пішла геть, малюючи в уяві, як змушую цього водія з’їсти всі його цигарки, включно з тисячами недопалків, які знайдуться в тридцятиметровому радіусі навколо музею.
Ніхто не любить дзвінків чи повідомлень спозаранку, але в мене не було вибору.
“@Артем, сьогодні має приїхати обладнання на архітектурний фест? Бо під музеєм чекає вантажівка”, — написала я в робочий чат у надії, що в спільній переписці начальник не відправить мене лісом, якщо моє повідомлення його все-таки розбудило.
Обіпершись на перило на музейному ґанку, я щотридцять секунд перевіряла телефон. “Звісно ж, це тільки я повинна миттю відповідати”, — обурювалася про себе. Час тягнувся так повільно, що, здавалося, можна було б з’їздити до Артемового дому на Позняках і повернутися назад із готовою відповіддю на своє запитання.
— Ну так шо? — підганяв мене в спину водій. Він встиг збігати за еКспресо і викурити ще зо дві цигарки, поки Артем, нарешті, відписав: “Да. Забил тєбє сказать, ізвіні”.
Зібравши сміливість у кулак, я заглянула в комірчину півтора на півтора метра, що слугувала за поліцейський пост:
— Вадиме, відчиніть, будь ласка, ворота. Це таки до нас приїхали…
— По-твоєму, я схожий на дворєцкого? — не відриваючи погляд від танчиків, які саме йшли на когось в атаку, запитав охоронець.
— Ні, звісно. Але у вас є пульт від музейних воріт, а в мене немає, — його удавана байдужість не ввела мене в оману. Я неначе знову опинилася під прицілом револьвера. По тілу пробіг холодок.
— Це не мої проблєми. Скажіть дірєктору, щоби видав черговому пульт, — Вадим натис на паузу в грі й обернувся до мене.
— Ок, тільки впустити авто мені потрібно зараз, а директор буде в музеї через 2 години, — я практично чула, як зводився курок, і вхопилася за одвірок, щоби певніше стояти на ватних ногах.
— В мене немає копії наказу, що сьогодні має хтось заїжджати.
— Тут нема моєї провини. Впевнена, що секретарка відправила факс у поліцію й просто забула зробити копію для вас.
— Мене не цікавлять ці дєталі. Я тобі щє раз повторяю: нема наказу…
— Нумо! Я ж всього-навсього намагаюся розгребти ситуацію, що вже склалася.
— Раптом шо, отвєчать будеш ти, — буркнув чоловік і, діставши з шухляди пульт, кинув його мені, як копійчану милостиню жебрачці, що ув’язалася слідом за ним і ніяк не відстане.
— Дякую, — процідила я крізь зуби, а про себе додала: “Козел!”. Озвучити це вголос у мене не хватило духу. Та й день тільки-но розпочався: не час злити того, до кого, може, ще доведеться звертатися за допомогою.
Зрештою, я ж таки вийшла від Вадима — жива та ще й з пультом! Юхху!
“Ви знаєте, який оклад на цій посаді? Вдвічі менший, ніж у наукового! Де я знайду вам нормальну людину на такі гроші?” — виправдовувався директор щоразу, коли вигулькував якийсь казус із чергуванням…
Я відчинила ворота, впустила на парковку авто, показала водієві місце, де складати привезені речі, й повернулася в музейний голл.
Сьогодні моє робоче місце тут.
Сьогодні я — черговий науковий співробітник. Я відчиняю і зачиняю експозицію. Я зустрічаю і комунікую з відвідувачами. Я координую всіх екскурсоводів. Я — Повелителька Муууузееею!..
Зазвичай таку роботу виконує постійний адміністратор. Але не в моєму музеї. У моєму музеї це роблять наукові співробітники. По графіку. Тому завтра на цьому місці буде друга людина, післязавтра — третя, а після-післязавтра — четверта.
Тут кожен — Президент, Повелитель Музею адміністратор.
Це означає, що завтра черговий чи чергова зустріне й проведе відвідувачів з усмішкою, порадить, яку екскурсію замовити, і розкаже про всі музейні заходи, що відбудуться на найближчому тижні. Післязавтра — балакаючи з кумою по телефону, він чи вона відмахнеться від відвідувача, як від набридливої мухи, а після-післязавтра — зачитавшись детективом Донцової, навіть не помітить його присутності в музеї.
Що поробиш — людський фактор.
“Ви знаєте, який оклад на цій посаді? Вдвічі менший, ніж у наукового! Де я знайду вам нормальну людину на такі гроші?” — виправдовувався директор щоразу, коли вигулькував якийсь казус із чергуванням. “Хіба можу з вас надбавки познімати”,— продовжував він, і після такого аргументу вже ніхто не піднімав питання про постійного адміністратора.