Після розшматування
ЧЕСТОЛЮБНІ КРАЇНИ, ЩО зʼявляться з усіченої Російської Федерації, навряд чи швидко здобудуть міжнародне визнання. Деякі можуть еволюціонувати в “заморожені держави” з невирішеними внутрішніми етнічними та територіальними конфліктами чи навіть вплутатися в зовнішні суперечки із сусідами. Процес розлому може призвести до низки сценаріїв дестабілізації через надлишок збройних конфліктів, потоки біженців, територіальні війни, енергетичні та торгівельні розриви чи різні військові вторгнення. Однак, це також може привести до створення кількох життєздатних держав із помітним ступенем політичної стабільності, достатньою економічною базою, вигідним географічним розташуванням та урядами, відданими міжнародній співпраці.
Державність — важлива умова для збереження та розвитку національної ідентичності. Протодержави та інші утворення, що зʼявляться з Російської Федерації, не будуть однорідними за своїми внутрішніми політичними системами та адміністративними структурами. Кілька з них можуть розвинутися в зародкові демократії з наново створеними політичними партіями, що змагатимуться за посади, щойно республіканські та регіональні інституції досягнуть незалежності. Вони шукатимуть працездатні моделі суверенітету та можуть звертатися до трьох балтійських держав (Естонії, Латвії, Литви) та інших постсовєцьких країн за допомогою та вказівками.
Нові автократи можуть зʼявитися в деяких колишніх субʼєктах федерації, й декілька можуть нагадувати міні-Росію з корумпованими авторитарними місцевими лідерами, які вибудовують особисті вотчини завдяки контролю над законодавством, правоохоронною та судовою системами, що поєднані з внутрішніми репресіями і цензуруванням медіа. Вони можуть також вигадувати чи перебільшувати масштаб внутрішніх і зовнішніх загроз для того, щоби видавати себе за захисників цілісності нової держави. Через тривалі репресії в більшості регіонів організована демократична опозиція, здатна кинути виклик місцевим автократам, обмежена.
Допомога, найімовірніше, надійде новоствореним державам, здатним забезпечити відносно стабільне та передбачуване політичне, суспільне та правове середовище…
У частинах Північного Кавказу традиційна етнокланова система самоврядування зміцниться і замінить призначені Москвою регіональні адміністрації. У деяких колишніх автономних республіках місцеві лідери можуть збудувати етнократичні держави, урізаючи права некорінних. Відокремлення може також призвести до владної боротьби між елітами, що базуватиметься на конкуруючих мережах патронажу всередині новостворених держав, якщо стабільність та представницьке урядування не зможуть бути забезпечені. Рухи до незалежності стануть тестом на міцність для регіональної ідентичності та мультиетнічного співіснування в низці етнічно перемішаних територій. Деякі республіки можуть стати свідками етнічної дискримінації, чисток, вигнання або добровільного виходу нетитульних національностей, адже нові лідери намагатимуться створити більш етнічно однорідні утворення. Багато новонароджених держав зіткнуться з економічними проблемами, коли припиняться федеральні асигнування з Москви. Ба більше — бізнес-операції та іноземні інвестиції будуть знеохочуватися, якщо існуватиме постійна політична невизначеність, суспільні заворушення, етнічні конфлікти, чиновницька корупція та організована злочинність.
Втім кілька постросійських невеликих держав можуть стати більш орієнтованими на демократію, дружніми до бізнесу та сприйнятливими для міжнародних інвестицій, особливо ті, що межують із демократичними або процвітаючими іноземними державами. Вони могли би також домагатися ширшого етнічного представництва в урядових інституціях, щоби забезпечити ключовим групам виборців місце в новій державі та підтримати їхню незалежність. Однак, кожна країна, що розвивається, протистоятиме величезному завданню з реконструкції та економічної стабілізації й потребуватиме істотної міжнародної дипломатичної та матеріальної підтримки. Допомога, найімовірніше, надійде новоствореним державам, здатним забезпечити відносно стабільне та передбачуване політичне, суспільне та правове середовище, або тим, які володіють ресурсами та виробництвами, які можуть залучати іноземні інвестиції.
Суперечки між деякими постросійськими державами можуть перерости у збройні зіткнення, у яких контроль над ядерною зброєю, військовою технікою, енергетичною інфраструктурою чи критичними ресурсами можуть стати головними джерелами суперечки. Проте, було би помилкою припускати, що розколота російська держава генеруватиме конфлікт і хаос на всіх напрямках, як переконує пропаганда Крємля. Держави, що розвиваються, можуть наслідувати приклад постколоніальної Африки, зберігаючи колишні адміністративні кордони, щоб уникнути постійних конфліктів через території та меншини, через які практично кожна держава матиме претензії до сусідів. Подібне рішення може проводитися новими урядами незалежно від того, чи протодержави розвиватимуться як демократії чи автократії.
Демонтаж московського управління може також сприяти появі панрегіональних та панреспубліканських обʼєднань. Такі ініціативи можуть еволюціонувати у федеративні та конфедеративні державні структури. Передвісник такого процесу виднівся в 1990-х роках із розвитком 8 міжрегіональних обʼєднань, що охоплювали більшу частину Росії і були приборкані Єльцином. Найбільш показовою була Сибірська угода, із центром у Новосибірську, що включала дев’ятнадцять регіонів із метою координації економічної діяльності між західним та східним Сибіром. Москва опиралася будь-яким рухам до укладання угод із єдиним сибірським об’єднанням, оскільки боялася зміцнювати ширшу панрегіональну ідентичність і заохочувати сибірський сепаратизм. Проголошена в 1993 році Уральська республіка також могла б стати натхненням для нової конфедеративної угоди між колишніми областями, краями та національними республіками.
Це стало б сигналом для появи етнічної російської національної держави, хоча її політичний склад та повноваження центрального уряду, ймовірно, спричинять конкуренцію чи навіть конфлікт між регіональними лідерами та адміністраціями в Москві та Санкт-Петербурзі…
У Середньому Поволжі може бути відроджена Ідель-Уральська держава. Ця недовговічна незалежна республіка, проголошена в березні 1918 року в Казані, столиці Татарстану, претендувала на обʼєднання татар, башкирів, чувашів та інших народів і їхнє визволення з-під Російської імперії. Вона включала теперішні Татарстан, Башкортостан та Оренбурзьку область, а деякі діячі претендували навіть на частину узбережжя Каспійського моря. Сучасна інкарнація обʼєднання Середньої Волґи, яке пропагується рухом “Вільний Ідель-Урал”, може включати республіки Татарстан, Башкортостан, Чувашію, Марій Ел, Удмуртію та Мордовію (остання перейменована як Ерзяно-Мокша на знак визнання двох націй, що її утворюють). Нова Ідель-Уральська держава передбачається як конфедерація, у якій кожна республіка буде проводити власні внутрішню та зовнішню політики. Деякі активісти запропонували створити більшу конфедерацію, яка включала би ще Республіку Комі, Пермський край та Оренбурзьку область, щоби надати новій державі міжнародний кордон із Казахстаном.
Міжреспубліканські ініціативи можуть також включати відродження незалежної Республіки Горців Північного Кавказу, що існувала між 1918 та 1922 роками. Конфедеративна республіка включала сім твірних держав — Даґестан, Чечню, Інґушетію, Осетію, Черкесію, Абхазію та Ноґайський степ. Під час краху совєтів були спроби відродити Республіку Горців і в серпні 1989 року була скликана Асамблея гірських народів Північного Кавказу, перейменована в Конфедерацію гірських народів Кавказу. У жовтні 1990 року вона була проголошена наступницею Республіки Горців 1918 року та окремою від Російської Федерації. У листопаді 1991 року представники чотирнадцятьох народів Північного Кавказу підписали договір, що формально утворював Конфедерацію. Він був базований не на ісламських релігійних принципах, а на мультиетнічній солідарності та опозиції російському імперіалізму і колоніалізму.
На півночі Сибіру Республіка Саха стане найбільшою державою, витягнувши себе з Російської Федерації разом із власним арктичним узбережжям, портами, достатніми енергетичними та мінеральними ресурсами. З розумним політичним лідерством вона могла б отримати вигоду від розширення Північного морського шляху та значно розвинути свій торговельний потенціал з Азійсько-Тихоокеанським регіоном, а також із південним Сибіром та Китаєм. Інші північні регіони вздовж Арктичного океану можуть наслідувати приклад Саха на світовій арені, як-от Республіка Комі, Ненецький автономний округ та Ямало-Ненецький автономний округ.
Паралельно з розвитком незалежності республік міг би зʼявитися суверенітет у більшості регіонів, де переважають росіяни, деякі з яких обʼєднуватимуться у федерації та конфедерації для створення нових державних структур. Це стало б сигналом для появи етнічної російської національної держави, хоча її політичний склад та повноваження центрального уряду, ймовірно, спричинять конкуренцію чи навіть конфлікт між регіональними лідерами та адміністраціями в Москві та Санкт-Петербурзі. Розкол Російської Федерації також вплине на всі сусідні країни. Деякі держави будуть вразливі до поширення конфлікту або стануть обʼєктом провокацій Москви, яка намагатиметься відвернути увагу від внутрішніх потрясінь. Інші країни виграють від слабкостей та розщеплення Росії, полегшивши свої безпекові занепокоєння, розширюючи вплив і навіть повертаючи території, втрачені внаслідок різних ітерацій Московитської імперії.
Інші оповіді Януша Буґайського
Інші оповіді, ілюстровані Оленкою Загородник