— ПОМЕР, — ВИПАЛИВ ІВАН Федоров, відчиняючи двері своєї друкарні на Нікольскій вулиці в Москві.
Він обстукав налиплий на валянки сніг об поріг, зняв вовняний тулуп із хутряним коміром та, зітхнувши, опустився на табурет біля столу з безладно розкиданими типографними матрицями для виготовлення літер. Поверхня була вкрита мідною пластиною. Потягнувшись, Федоров повісив тулуп на перила сходів, що вели на другий поверх. А тоді обернувся до чоловіка з іншого боку столу:
— Чого ти все це так розкидав?
— Хто помер? — брови Петра Мстиславця, помічника Федорова, здійнялися до середини лоба. Він стояв поруч із друкарським верстатом. Від несподіванки з рук випали два кулеподібні відтискачі, покриті шкірою, якими він якраз наносив порцію чорнил на шаблон для друку. Волосся та борода Мстиславця, на відміну від Федорових, ще не були сивими. Хоча коли народився і скільки мав років, сам не пам’ятав.
— Ну я ж будую собі у високих колах славу перфекціоніста, а ти влаштовуєш такий безлад! Господи прости, — Федоров перехрестився.
— Перфе… що? — здивувався Мстиславець, роззявив рота й собі перехрестився. — Ти лякаєш мене, Іване. Це якась нова хвороба з Далекого Сходу? — помічник відступив на крок назад, упершись у дерев’яну стіну. Та відповіла жалісливим скрипом.
— Класне слово, так? Тобі теж здається, що воно випереджає час? — усміхнувся Федоров, а тоді раптом спохмурнів:
— А, ледь не забув. Помер вчора ввечері, уявляєш? Хай Господь упокоїть… — звів очі до ікони, що висіла над входом праворуч від нього, і продовжив пошепки.
— Хай Господь упокоїть душу раба твого, — Мстиславець тричі вклонився іконі, а тоді обійшов стіл, ставши між Федоровим та сходами. Зачепив боком тулуп і той почав повільно сповзати перилами вниз. — Так а кого душу треба упокоїть? Невже царя-батюшки?
— Та ні, той ще років із тридцять протягне, — скривився Федоров, проводжаючи очима свій тулуп, що гепнувся на підлогу, піднявши в повітря клуби пилу. — Знаєш, цар має відмінне здоров’я, хоча розум іноді того, — друкар повертів долонею біля голови.
— Хай пошле Господь йому довге життя.
Федоров натягнув на себе потертий шкіряний фартух. Стіл, за яким відбувалася розмова, ділив майстерню навпіл. З однієї сторони стояв друкарський верстат, з іншої — піч, що яскраво освітлювала приміщення…
— А той хлопчина, Андронік, приніс мою шаблю? — запитав Федоров.
— Гостра, як бритва, і блищить, як розплавлений свинець. Щось мимрив про те, що ледь встиг, бо для царської охорони замовлення робив, — протараторив Мстиславець. — Так хто помер, нарешті? Не скажеш, то я тебе тиглем огрію!
— Хороший хлопець той Андронік. Добрий і вправний коваль. А якщо ще й на казенне замовлення зброю почав робити… — Федоров зупинився, зустрівшись поглядом із розлюченим помічником, що навис прямо над головою. Згадавши, чого той хотів, старий друкар перехрестився. — Його Блаженство митрополит Макарій віддав Богові душу.
— Митрополит Макарій? — настрій Мстиславця різко змінився, його голос затремтів. Він відступив на крок і ледь не впав, врізавшись у сходи. — Ще й 31 грудня. Але ж ми от щойно його на різдвяній службі бачили… — на очах з’явилися сльози. — Чекай… це ж ми покровителя втратили, так?
— Угу, — буркнув Федоров. — На “Апостола” ми ще червонці зі скарбниці маємо, Господи прости. А от що буде далі, поки не знаю…
— Біжімо в Литву або до Корони, у мене речі на такий випадок зібрані. Переписувачі нас уб’ють. Я тобі одразу говорив, що їхати в ці болота було поганою ідеєю.
— І що вони нам зроблять? Перами закидають? — усміхнувся Федоров. — Ні, вони-то можуть, але ж я інноватор. І цар тут інноватор. Все буде, як треба. Станемо ми з тобою першими книгодрукарями в Московії.
— Так а той датчанин? Ганс Месс… Мессій…
— Міссенгейм? — Федоров махнув рукою, вкритою опіками. — Постійно ти про нього згадуєш. Не зважай. Він жодної книги не підписав, в історії не залишиться.
— Недарма ти вчився в Кракові в університеті, — Мстиславець задоволено вишкірив зуби, поплескавши Федорова по плечу. — Шкода, що стільки років в Ніколо-Гостунській церкві змарнував.
— Перша робота, — старий друкар розвів руками.
Федоров натягнув на себе потертий шкіряний фартух. Стіл, за яким відбувалася розмова, ділив майстерню навпіл. З однієї сторони стояв друкарський верстат, з іншої — піч, що яскраво освітлювала приміщення. За коротким боком столу починалися сходи нагору. Денне світло пробивалося всередину через одне-єдине вікно за верстатом. Мстиславець підняв із підлоги відтискачі, обтер їх від дерев’яної та металевої стружки. Тоді обережно окунув у чорнило й наніс його на шаблон, що лежав на верстаті. До друкарів донісся звичний металевий запах із горіховими нотками.
— Краще так, — Федоров підійшов і вирівняв шаблон. — Що з шрифтами?
— Мені потрібно замінити аз та покоі, — Мстиславець передав Федорову сторінку, що лежала на верстаті.
— Іже теж треба. Он шматочок відколовся у тієї, що в правому верхньому куті.
Федоров одяг грубі рукавиці зі свинячої шкіри, що сягали йому майже по лікті. Тоді взяв обома руками тигель, схожий на великий обгорілий ковш для приготування їжі, і поклав у піч. Коли ємність нагрілася, він витягнув її назад на стіл і кинув у тигель три дивакуватої форми шматки свинцю, що кольором скидалися на срібло. Тигель із металом повернув до печі, підклавши у вогонь дві величезні дровиняки. Уже за кілька хвилин шматки свинцю почали набувати округлішої форми та повільно плавитися. Піт рясно стікав із лоба Федорова, поки він мідною ложкою кілька разів згрібав шлак, що проступав на поверхні розплавленого металу.
— Ще з однієї покоі теж відколовся шматок, — озвався Мстиславець. — Що у тебе?
— Ще не готові, — Федоров змахнув піт, що стікав уже до бороди.
— Ну то я поки дерев’яні візьму.
— Ні, почекай свинцеві.
— Сходжу поїм, чи що, — Мстиславець махнув рукою та піднявся сходами на другий поверх.
Гуртуйся в орбіті The Arc і отримуй сповіщення про нові оповіді!
Поки процес плавлення завершувався, Федоров дістав із-під столу мідні матриці — шаблони з виїмками у вигляді літер. Взявши тигель, він акуратно залив у матриці в’язку сріблясту рідину. Метал затвердів за лічені хвилини й Федоров видобув звідти з десяток продовгуватих заготовок темно-сірого матового кольору. З одного боку на них були дрібні випуклі літери кириличної абетки. Тоді металевим штихелем із дерев’яною ручкою друкар ретельно усунув недоліки заготовки. Федоров не помітив, як ще годину тому Мстиславець спустився і поставив поруч миску з супом.
— Ось тепер ідеально, — Федоров підніс літери до вікна, пильно роздивився їх, а тоді поклав на стіл поруч із верстатом.
— Суп зовсім охолов, — зауважив помічник.
Іван усміхнувся у відповідь і підійшов поглянути на свіжий відбиток сторінки майбутнього “Апостола”, що Мстиславець щойно видобув із тайлера.
— Хіба ж це не прекрасно? — усміхнувся Федоров, вдивляючись у надрукований текст.
Раптом почувся сильний стукіт, наче в дерево хтось забивав цвях. Мстиславець, підстрибнувши на місці, відійшов ще на кілька кроків і сховався за друкарський верстат. Іван Федоров, посміявшись із помічника, впевнено покрокував до входу. Він відчинив двері, впустивши в задушливу майстерню морозного повітря. За ними нікого не було. Коли він вже збирався їх закривати, помітив шматок паперу, прибитий до дверей ззовні, і зірвав його. Недбалими літерами було написано: “Зупинимо геноцид!”.
— Що там? — виглядаючи з-за верстата, запитав Мстиславець.
— Напевно, глашатай знову помилився дверима, — Федоров зіжмакав папірець і пожбурив його в напрямку за вітром. — Давай до роботи, ми лише перші сто сторінок надрукували.