ПРО “КЛЕПТОКРАТІЮ” РІДКО можна почути в контексті України, натомість слово “корупція” вживають так часто, що воно стало майже всюдисущим. Клептократія — це форма управління, політична чи корпоративна, за якої керівництво використовує своє становище для привласнення фінансів і ресурсів своїх підвладних або інвесторів, щоб отримати статус і особисту вигоду. По суті — це країна (чи компанія), якою керують злодії. Вперше термін з’явився 1819 року в статті про Іспанію “Злодії, стародавні та сучасні” британського письменника Лі Ганта (1784–1859), що була опублікована у журналі “The Indicator”. Слово походить від грецького “klepto” — “крадіжка” і “kratía”, пов’язаного з дієсловом “krátos”, що значить “міць”, а в цьому випадку інтерпретується як “влада”.
Після Гантового есею концепція припадала пилом. Однак упродовж останніх 20 років слово почало набувати популярності, коли разом з глобалізацією фінансових транзакцій і західними законами про приватність постала сучасна форма клептократії. Ціла клептократична система виникла на завершальному етапі комунізму, після падіння “залізної завіси”, та під час вакууму лідерства, який супроводжував крах державних інституцій. Розграбування національних ресурсів уможливило швидке зростання нового класу олігархів, які з часом почали шукати місця, де б відмити та зберігати свої новонабуті багатства.
Привласнення грошей з національних бюджетів стало лише першим кроком у цій новій глобальній клептократичній системі. У книзі “Грошокрай: чому злодії та шахраї керують світом” Олівер Булло пояснює, як клептократичні еліти шляхом триетапного процесу легітимізують свої накрадені багатства: “вкрасти-сховати-витратити”. Крадіжка вчиняється в їхній країні, тоді як другий і третій етапи, котрі зазвичай відбуваються в Європі, Сполученому Королівстві та Сполучених Штатах, попри всю свою неетичність та хижацьку природу, насправді можуть бути цілком законними.
Гуртуйся в орбіті The Arc і отримуй сповіщення про нові оповіді!
Країни, якими правлять клептократи, організовані без систем стримування і противаг, практично без інституційного моніторингу витрат, з підконтрольною, слабкою або відсутньою судовою владою та придушеним громадянським суспільством. На відміну від “захоплення елітами”, коли державні кошти спрямовуються кільком впливовим особам, котрі використовують свій вищий соціальний статус, клептократи зазвичай захоплюють державні підприємства для себе або сім’ї та друзів і використовують політичну владу задля збагачення. Тоді система стає залежною від клептократа. Саме такою клептократією є путінська Росія.
Розпад Совєцького Союзу створив сучасну форму клептократичної держави і прищепив її керівництву відповідні поведінкові патерни та культуру (хоча клептократія характерна не лише для Росії). Як передбачуваний ненавмисний наслідок глобалізації фінансів після Холодної війни, з’явилися різноманітні інструменти та способи відмивання і приховування нечесно набутих, неправомірних прибутків. Завдяки цьому, а також своїм колосальним багатствам, клептократи отримали можливість здійснювати надмірний вплив на розвиток політичних систем. Росія показала чудовий приклад для наслідування іншим клептократам.
Олігархія — це схоже явище, з одним застереженням: невелика група дуже впливових людей контролює уряд або суспільство та при цьому збагачується, але вони не конче займають політичні посади. Існування олігархів не є суто постсовєцьким явищем. Первинне визначення належить Арістотелю, який майже 2400 років тому писав таке: “Там, де влада — чи більшості, чи меншості — спирається на багатство, ми називаємо її олігархією”. Джон Адамс, один з батьків-засновників Америки, не боявся повернення тиранічного короля, але страшився появи олігархії, яку він називав аристократією. У 1787 році, коли було ухвалено Конституцію США, він писав Томасу Джефферсону: “Ви боїтеся одного, я — кількох… Ви остерігаєтеся монархії, я — аристократії”. Філософи застерігали лідерів стосовно грошей у політиці відтоді, як люди почали накопичувати багатство.
Проте не всяка багата людина, яка займається бізнесом, є олігархом. Вирішальним є те, чи має вона політичну владу. Згідно з законом України про деолігархізацію, олігархом вважається особа, яка відповідає принаймні трьом із чотирьох ознак: значний вплив на медіа; участь у політичному житті; бенефіціарне володіння компанією-монополістом і статки, що в 1 мільйон разів перевищують офіційний прожитковий мінімум.
…Українці не стали розуміти краще, де починається і де закінчується корупція. Багато хто сприймає повсякденне хабарництво і підкуп як звичайний спосіб розв’язування питань…
Назва книги Кейсі Мішеля “Клептократія по-американськи”, щойно видана українською мовою завдяки співпраці Rogue Umbrella Ltd. та АРК.ЮЕЙ, інтригує, натякаючи, що клептократія — це більше, ніж корупція. Вважалося, що Сполучені Штати — бастіон свободи та стримування влади — мають імунітет до клептократії чи олігархії. Але дослідження Мішеля малює іншу картину і навіть змушує поставити питання: а чи існує таке поняття, як клептократія по-українськи?
“Україна — одна з найкорумпованіших країн Європи”, — лунає з медіа, від українського населення, від політиків (як правило, опозиційних до чинної влади), від громадських організацій, місія яких полягає у боротьбі з корупцією, а також від коментаторів або влогерів на теле- чи ютуб-каналах. Емоційно забарвлений термін “корупція” є узагальненням для опису політики в Україні та країни загалом. Західні медіа та урядовці також часто таврують цим означенням Україну, створюючи уявлення, що оскільки вона є корумпованою, то її варто сторонитися, як непотребу. Такі настрої можна пов’язати зі щорічним звітом Transparency International “Індекс сприйняття корупції” (ІСК), який не вимірює фактичний рівень корупції, а ґрунтується на сприйнятті корупції, відображеному в опитуваннях громадської думки, анкетуванні бізнесу та міркуваннях експертів. Однак така сильна орієнтація на індивідуальне сприйняття робить індекс залежним від припущень, чуток, упереджень і впливу медіа, а не об’єктивним показником корупційних практик.
Звідки взялася ідея “корумпованої України”? Успадкувавши зламану та неефективну совєцько-російську систему державного та приватного управління, український уряд за 22 роки, що передували Революції Гідності, мало що зробив для викорінення ендемічної корупції. Від рутинної, повсякденної практики відкупу від міліції, коли вас зупиняли за порушення правил дорожнього руху, до олігархів, які скуповували задешево і контролювали цілі галузі економіки, такі як постачання електроенергії чи виробництво сталі, державні та правоохоронні органи мало що робили, аби зупинити збагачення можновладців шляхом грабунку простих громадян чи державного бюджету. Як і в інших постсовєцьких країнах, закони не виконувалися й притягнення до відповідальності не відбувалося. Щоби закрити справу, можна було підкупити суддю або ж навіть заплатити родині жертви злочину, щоби зняти звинувачення. Голоси на місцевих і національних виборах купувалися за гречку або 400 гривень. Політики ставали знаменитостями, як і навпаки: знаменитості балотувалися на політичні посади.

Культура “державного сектору, на який не можна покластися”, міцно закріпилася серед пересічних українців, які вважають, що, як і за часів совєтів, вони самі за себе, а відтак — сприймають державу радше як визискувача, аніж гаранта їхніх прав. Коли ви сторіччями живете під російською окупацією — чи то імперською, чи то совєцькою — важко сприймати можновладців інакше, аніж за гнобителів. Обертові двері, що стояли на вході до політичної влади, створили можливість для заміни колишнього партійного керівника комсомольцем, а того своєю чергою — функціонером Комуністичної партії. Зрозуміло, українці дійшли висновку, що будь-яке нове керівництво навряд чи діятиме інакше в адміністративній системі (від місцевих муніципалітетів до національних державних інституцій), саме існування якої вимагало корупційних практик.
Водночас українці погано розуміли (і не стали розуміти краще досі), де починається і де закінчується корупція. Багато хто сприймає повсякденне хабарництво і підкуп як звичайний спосіб розв’язування питань. Вони засуджують урядовців, коли ті закуповують яйця для військових дорожче, аніж в супермаркеті, але схвалюють встановлення набагато вищих цін для іноземців на оренду квартир чи послуги таксі, вважаючи це розумним рішенням. Для підприємств (як приватних, так і державних) було звичайною практикою звітувати перед податковими органами про те, що вони платять своїм працівникам мінімальну заробітну плату, та доповнювати її готівкою в білих конвертах. Насправді багато працівників навіть вимагали такої форми оплати праці. Як наслідок, коли післямайданна влада ухвалила нові закони, що зобов’язували державних службовців офіційно декларувати свої статки, переважна більшість українців поставилася до цих декларацій без особливої підозри. Українці тільки позіхнули, коли було оголошено про наявність у парламенті готівки, еквівалентної кільком мільйонам доларів, адже вони й самі тримають вдома готівку, хоча і значно менші суми. В такому середовищі корупція стає естетичною відмінністю, а не етичною проблемою.
У книзі “Алгебра совісті”, яка побачила світ у 1982 році, Владімір Лефевр висунув гіпотезу про існування двох принципово різних етичних систем: однієї — на Заході, іншої — в Совєцькому Союзі. Він попросив своїх респондентів погодитися чи заперечити такі твердження: (1) “лікар повинен приховати від пацієнта, що в того рак, аби полегшити його страждання”; (2) “можна дати неправдиві свідчення, щоб допомогти невинній людині уникнути в’язниці”, і (3) “можна надіслати шпаргалку під час конкурсного іспиту близькому другові”. Більшість американців (8%, 20% і 8% відповідно) не погодилися з цими твердженнями, тоді як у Совєцькому Союзі більшість відповіла ствердно (89%, 65%, 62% відповідно).
Така етична система знаходить своє відображення і в сучасній Україні, де: (1) суспільство переконують у тому, що немає причин для занепокоєння, коли російська армія зосереджується вздовж українського кордону, щоби “не сіяти паніку”; (2) батько в Демидові визнає себе єдиним виконавцем вбивства, хоча всі докази вказують на те, що він діяв не наодинці; (3) ти допомагаєш своєму другу чи родичу виграти державний тендер на постачання рюкзаків для Національної гвардії.
Усі ці повсякденні приклади не виходять за рамки норм совєцької етичної системи, що збереглася донині.
Ще більшу проблему становить те, що термін “корупція” має різні значення для різних людей. І в різних суспільствах. У США, наприклад, вузьке визначення корупції передбачає порушення закону: наприклад, коли урядовець зловживає владою заради особистої вигоди. Як-от у випадку з губернатором штату Іллінойс Родом Благоєвичем, якому спочатку оголосили імпічмент, а згодом, у 2011 році, федеральний суд засудив його до 14 років ув’язнення за вимагання хабаря в обмін на призначення кандидата до Сенату на місце Барака Обами, який подав у відставку після обрання президентом США. З іншого боку, корпорації та багатії мають законне право жертвувати необмежені суми грошей комітетам політичної дії (PAC або SuperPAC), які технічно не пов’язані безпосередньо з кампанією певного політичного кандидата, але можуть організовувати заходи на підтримку його обрання. До 2010 року ці пожертви були заборонені, доки Верховний суд США не ухвалив рішення 5-4 у справі “Citizens United”, захистивши їх Першою поправкою до Конституції США, котра забороняє Конгресу обмежувати свободу слова. Фактично гроші прирівняли до слова, що уможливило однобоку систему, яка надає тим, у кого багато грошей, більше свободи слова. Ілон Маск створив Super PAC під назвою The America PAC для підтримки президентської кампанії Дональда Трампа у 2024 році та пожертвував 118 мільйонів доларів організації, що використала ці гроші для фінансування агітації і реклами на користь Трампа у хитких штатах.
Часто недооцінюваним, але надзвичайно важливим елементом зниження рівня корупції є зміцнення соціальних та культурних антикорупційних норм. Потрібні стійкі зміни в культурі…
Тепер, коли політики або купують, або створюють власні соціальні мережі, США, схоже, скочуються до системи політичного фінансування, подібно до тієї хаотичної системи, що функціонує в Україні — без законів чи правил, які регулюють діяльність нібито не пов’язаних між собою громадських об’єднань або окремих осіб, які агітують за чи проти кандидата. У 2018 році телеканал “1+1”, що належить Ігорю Коломойському, перед новорічним зверненням президента Петра Порошенка (традиція, започаткована ще за часів Совєцького Союзу) пустив виступ Володимира Зеленського, який оголосив про свою участь у президентських перегонах, опісля ж — повторно показав серіал “Слуга народу” (перший і другий сезони), в якому Зеленський зіграв головну роль. На цьому ж каналі відбулася прем’єра третього сезону серіалу під час передвиборчої кампанії в березні та квітні 2019 року. Білборди з рекламою серіалу, вочевидь, мали подвійну мету. Проте це не вважалося прямим сприянням передвиборчій кампанії Зеленського. Це залишається яскравим прикладом того, як шоубізнес став посіпакою політики в Україні.
Створення індексу корупції, що ґрунтується на сприйнятті, а не на об’єктивних показниках, нагнітає моральну паніку. Тим часом на сприйняття може суттєво впливати російська дезінформація, повідомлення медіа про сенсаційні історії, пов’язані з корупцією, кампанії з підвищення обізнаності громадськості, які привертають увагу до корупційних практик, а також коментарі громадських діячів, які іноді використовують як quid pro quo послуга за послугу, щоби зашкодити опозиції та ізолювати голоси меншості. Ці зусилля допомогли створити, наприклад, українську систему публічних “декларацій” — одну з найсуворіших вимог до звітності про доходи та активи державних службовців та урядовців у світі.
Але таке постійне зосередження на корупції створює враження, що вона є повсюдною — і потрібен час, аби це сприйняття змінилося. “В Україні, де існують вільні та критичні медіа, випадки корупції займають помітне місце в інформаційному просторі порівняно з багатьма іншими країнами. Можливо, саме тому вимірювання сприйняття створює враження, що рівень корупції вищий, аніж він є насправді”, — пояснює голова Антикорупційної ініціативи ЄС Аллан Паг Крістенсен.
Безперервна увага до корупційних дій української влади породжує всеохопне відчуття недовіри до керівництва країни та її інституцій, що, зі свого боку, підриває впевненість в ефективності просування заявки України на членство в ЄС і НАТО. Вона є добривом для недовіри, яка в результаті послаблює державні інституції. Російська дезінформація одночасно націлена як на внутрішню, так і на зовнішню авдиторію, змальовуючи Україну недолугою і приреченою на те, що Захід відвернеться від неї через нібито провал демократії та європейської інтеграції. Росія також намагається посіяти серед українців почуття безнадії, зображуючи уряд країни невиправно корумпованим. Українці починають воювати та нападати самі на себе, як при автоімунному захворюванні, коли сили організму, які мають боротися проти чужорідних тіл, обертаються проти нього самого, призводячи до виснажливих хвороб, як-от розсіяний склероз.
Та навіть в умовах цих викликів і повномасштабного вторгнення Росії Україна отримала 36 балів зі 100 можливих (де 100 означає майже нульовий рівень корупції) у 2023 році, що стало найкращим показником за останнє десятиріччя. Росія отримала 26 балів. За підсумками року Україна опинилася серед 17 країн, які досягли значних успіхів у боротьбі з корупцією.